ניו זילנד

אוסטרליה

 ראשי  |  אוקלנד |  וולינגטון  |  קרייסצ'רץ


אוסטרליה דף הבית
רקע
ויזה לאוסטרליה
הגירה
עבודה באוסטרליה
עסקים
לימודים באוסטרליה
מגורים
מעבר דירה
תחבורה
פנאי
תקשורת
בריאות
טיול לאוסטרליה
ערים
סידני
מלבורן
יהדות
חדשות
יומן מסע
ניו זילנד
תמונות
מפות

 

 


אוסטרליה דף ראשי > ניו זילנד
העובדות הבסיסיות ביותר לגבי ניו-זילנד היא המיקום והבידוד שלה ביחס לשאר העולם. לשני הנתונים האלה השפעה מכרעת על כל דבר הקשור בארץ הזו, לטוב ולרע

 כפי שכל אתר וספר בנושא אוהבים לציין, מדובר באחת הארצות היפות ביותר עלי-אדמות. זה נכון לגמרי; זוהי ארץ מרהיבה. גם בגלל שהיא מוארכת כך שיש בה הרבה אזורים אקלימיים שונים מצפון לדרום, אך בעיקר בגלל שבני-אדם לא הספיקו לקלקל אותה: בני-אדם (מאורים) הגיעו לניו-זילנד לפני כאלף שנה בסך-הכל, והאירופאים ה"מתקדמים" לפני קצת יותר משלוש-מאות שנה. הזמן המועט, הריחוק והנגישות הבעייתית לחלקים רבים באיים הללו הובילו לכך שהאדם הלבן לא הספיק עדיין לברא את כל היערות, לחסל את כל מיני בעלי-החיים המקומיים, להשמיד ולדכא את התרבויות המקומיות עד עפר ולכסות בשלמת בטון ומלט כל חלקה טובה כפי שעשה באירופה, אמריקה הצפונית והדרומית ובחלקים נרחבים של אפריקה.

ניו-זילנד ניצלה מלהיות ארץ מתועשת סטנדרטית ושימרה חלקים מאופייה המקורי בזכות ריחוקה משאר העולם, וזו עובדה שיש בה כדי לנחם מעט בעת שאנו משלמים את המחיר עבור כרטיס-הטיסה – המסע אליה יכול להתפרש גם כמסע בזמן, אחורה לתקופה בה כדור-הארץ היה פחות מאוכלס ומתועש. כתוצאה מכך כמעט כל פינה בניו-זילנד מזמנת נופים מרהיבים וסוג של שקט שקשה למצוא במקומות אחרים.

בידודם הפיזי של האיים משאר העולם איפשר לתצורות ייחודיות של חי וצומח להתפתח ולהשתמר. כיום נמצאים הללו בסכנת הכחדה ממשית, אך לזכותם של הניו-זילנדים ניתן לומר שהם עושים כל שביכולתם לשמירה על מה שעוד נשאר.

 ניו-זילנד היא ארץ דוברת-אנגלית, מסודרת, נקייה. התיירות היא מוצר הייצוא העיקרי שלה, והיחס לתיירים בהתאם: זו ארץ שקל ונוח מאד לטייל בה. יש בעולם נופים פראיים מאלה, מראות ייחודיים יותר, אבל בשום מקום אין אותם ב"אריזה" כה נוחה, ידידותית וקומפקטית. אין סיבה לדאגה לגבי פשיעה, שחיתות, מחלות, וכיוצא באלה. זהו, אגב, יתרון בולט עוד יותר ביחס למטיילים מבוגרים יותר, או למשפחות. גם עולם החי לא מזמן סכנות: אין קרוקודילים, דובים, או נחשים ארסיים בניו-זילנד.



  עד לא מזמן, כמה עשורים בלבד, היתה ניו-זילנד ארץ של חלוצים, אנשים שיצאו לכבוש את השממה והטבע הפראי בכוחות עצמם. בספר זכרונות שקראתי מספר צלם-נוף ותיק, כבדרך-אגב, על משפחה שבחוותה היה נוהג להתאכסן במסעותיו בדרום הפראי: כשהגיע אליהם בשנת 1940 הוא בישר להם שבעולם מתחוללת זה חצי שנה מלחמת-עולם. מניין היה להם לדעת? (הוא חזר, אגב, ובעגלתו שניים מבני-המשפחה הבוגרים שאצו להתגייס למלחמה).

טעימה קולנועית מסוג זה של חיים אפשר למצוא בסרט "הפסנתר".

הבידוד המזהיר הזה נעלם כמעט לגמרי כיום, אך ניתן עדיין לחוש בו, בעיקר ככל שמדרימים, באופי הבנייה, המכוניות, החיים, האנשים. יש בזה קסם.

אספקט מעניין נוסף של ניו-זילנד, שרבים התיירים שכמעט אינם נחשפים אליו ממש, הוא מערכת-היחסים המורכבת בין התרבות המאורית לבין זו האירופאית. בניגוד לכל מקום אחר שנכבש ע"י ה"אדם הלבן", כאן לא היה דיכוי מוחלט של התרבות המקומית, אלא נוצר סוג של מיזוג בין התרבויות, והניו-זילנדים הלבנים גאים במורשת המאורית של ארצם.

מעמדם של המאורים כמיעוט אתני טוב במופגן מבמקומות אחרים (האינדיאנים בארה"ב ודרום-אמריקה, האבוריג'ינים באוסטרליה, האינואיט בקנדה) אם כי עדיין רבות מאד הבעיות ומאורים רבים מצויים בשולי החברה, על כל הכרוך בכך. מי שמעוניין בשתי זוויות-מבט קולנועיות על המאורים בניו-זילנד מוזמן לצפות בשני סרטים: "פעם היו גיבורים" (once were warriors) הקשה מ-1994, ו-"לרכב על הלוויתן" (whale rider) האופטימי מ-2002. 

 למי שעיקר עניינו בבני-אדם, ועיקר הנאתו להסתובב בערים יפות, להתרשם מאמנות או ארכיטקטורה, לשבת בבתי-קפה או להנות מארוחה משובחת, הייתי ממליץ לשקול שנית את הרעיון. לא שאין מכל אלה בניו-זילנד: יש ערים יפות, יש בתי-קפה, יש מוזיאונים, יש אוכל טוב, יש מוזיאונים, אבל אלה כשלעצמם לא ייחודיים. לטעמי אין סיבה לטוס לצידו השני של העולם רק בשבילם. עדיף לחסוך את מחיר הטיסה ולקפוץ לאירופה במקום. המטיילת הישראלית הנרגנת ביותר שפגשתי לא הפסיקה להתגעגע לניו-יורק בעודה תקועה באכסנייה בדנאידין.

מתי לטייל?

לכמה זמן: זו, כמובן, שאלה אישית מאד, ותלויה בכמות הזמן והכסף שיש לכל אחד. כעיקרון הייתי אומר שממש אין טעם לבוא לפחות מחודש, ושווה להקדיש לפחות שלושה –ארבעה חודשים להנאה מכל האפשרויות שהארץ הנרחבת הזו מציעה. המהדרין יישארו חצי שנה.

עונות: ניו-זילנד היא ארץ עם אקלים פעיל ואסרטיבי, וחודשי-החורף בה חורפיים למהדרין, כך שמומלץ לבקר בה בחודשי הקיץ (לשים לב, זה חצי הכדור הדרומי, העונות הפוכות!). עונת התיירות מתחילה בסביבות אוקטובר, מגיעה לשיאה בחודשים דצמבר-פברואר (אז גם המקומיים יוצאים לחופש), ומסתיימת בסביבות סוף מרץ. 

איך לתכנן את הזמן כראוי:

בהינתן מסגרת-הזמן של כל מטייל, הייתי ממליץ לתכנן לפי כמה פרמטרים:

  אי דרומי - אי צפוני: האי הצפוני פסטורלי יותר, נעים לעין, קומפקטי יותר ומיושב יותר, ומזג-האוויר בו בד"כ טוב יותר. האי הדרומי פראי ודרמאטי יותר, גדול יותר, תיירותי יותר וקר יותר. המטייל הממוצע נוטה לבלות זמן רב יותר באי הדרומי, אבל אני לא בטוח שזה תמיד מוצדק. כיוון שהמעבורת המחברת בין האיים היא עסק לא זול במיוחד וטעונה הזמנה מראש (בפרט בעונת-השיא – ר' המאמר "וולינגטון"), כדאי לתכנן את המעברים בין האיים ואת אורך השהות בכל אחד מהם זמן-מה מראש. בנוסף, כדאי לנוע מדרום לצפון או להיפך לפי העונה, כך שההגעה אל קצה האי הדרומי תהיה בעונה החמה ביותר.

 עונת-שיא: בעונת-השיא הכל צפוף יותר ולעתים גם יקר יותר. כדאי לנסות ולתכנן כך שהביקור במקומות הפופולאריים ביותר (נניח, ה- tongariro crossing או שיט ב-Milford Sound) ייערך במידת-האפשר לפני או אחרי עונת-השיא. כדאי גם לציין שבתקופת חג-המולד (24.12 – 7.1) הרבה מוסדות-ציבור וחנויות נסגרים וקשה לסדר עניינים (הארכת ויזה, הזמנות, תיקונים וכו').

 עומס: למרות שניו-זילנד אינה ארץ גדולה במיוחד, המעבר ממקום למקום (ברכב פרטי או בתחבורה ציבורית)  איננו חלק ומהיר כבמקומות אחרים. הכבישים ישנים, צרים ומתפתלים, במיוחד מחוץ לערים הגדולות. יש להתחשב בכך בעת תיכנון מסלול הטיול. גם טיול רגלי דורש לעתים קרובות יום התאוששות לאחריו (ר' המאמר בנושא באתר זה).

  עיכובים: מזג-האוויר מכה שנית – לעתים קורה שדווקא כשרצית לעלות להר, הוא נסגר למטיילים בשל סופת-שלג. או שהספינה לא יוצאת בגלל סערה, או שכביש נחסם בגלל מפולת אבנים בשל הגשמים העזים, וכן הלאה. זה לא מה שיתקע את הטיול לשבועיים, אבל דרושה מידה מסויימת של סבלנות וגמישות, וכדאי לא להגיע עם "ביום שלישי אנחנו גומרים את הטאראנאקי וזזים צפונה להספיק את טאופו לפני הטיסה....".

אטרקציות: ניו-זילנד היא ארץ שכולה מחמדים. לא מן הנמנע שתרצו להשתהות במקום מסויים יותר מהמתוכנן, או לעצור ולבלות לילה בעיירה סימפאטית שכלל לא הופיעה במדריך, או לרדת מהמכונית לטיול רגלי קטן שנתגלה במפתיע בצד הדרך, או תיקלעו לשיחה עם מקומי שעיתותיו בידיו, וכן הלאה. להקצות זמן בהתאם.

כמה זה עולה?

שוב, עניין אישי מאד, אבל ניתן כמה קווים מנחים:

טיסה: כרטיס הלוך- חזור ישראל-אוקלנד יעלה בסביבות 1100-1250$US (המחירים, כמו תמיד, משתנים תדירות). טיסה מדרום-מזרח אסיה יעלו בערך 900-1000$US ומאוסטרליה כ- 250-350$US.

לינה: לילה בחדר משותף באכסניה ממוצעת בניו-זילנד יעלה כ-18-23$NZ. יש דרכים לקץ בסעיף זה, כגון קניית ואן מותאם לשינה – ר' להלן, או אוהל (אותו אפשר לעתים קרובות להציב גם בחצרות של אכסניות רבות וכך להנות משירותים של אכסניה בחצי המחיר). אופציית לינה מעניינת וזולה, ייחודית לישראלים,  היא חברי ארגון HIT (ר' גם הרחבה במאמר "אוקלנד"). השהייה אצלם עשויה להיות מעניינת ומרחיבת-אופקים, אבל לא להגזים: לטעמי עדיף לא לעשות HIT-hopping, כלומר קפיצה ממארח אחד למשנהו, אלא אם כן אתם באמת עניים מרודים (ואם כך, מה אתם עושים בניו-זילנד?) .

הדלק זול משמעותית מבארץ  (אך המחירים עלו מאד בזמן האחרון, ולך תדע מה צופן העתיד), המזון בד"כ זול במקצת. התחבורה הציבורית יקרה יחסית אך מכונית משומשת במצב נסבל יכולה לעלות גם 1200$NZ בלבד, כך שמדובר באופציה פופולארית (לפרטים נוספים ר' המאמר "אוקלנד" באתר זה).  

ה"אטרקציות" השונות אינן זולות (קפיצת באנג'י, למשל, תעלה בין 90-150$NZ).

ההוצאה על טיולים רגליים משתנה בהתאם לסוג ומשך הטיול והמאמצים הכרוכים בהגעה אליו (פרטים נוספים במאמר "מדריך קצר לטיולים רגליים בניו-זילנד" באתר זה), אבל ניתן לומר שהיא בהחלט כדאית. 

אפשר לעבוד?

לישראלים ללא דרכון זר אסור לעבוד בתשלום בעת שהותם על אשרת תייר בניו-זילנד. מי שייתפס יגורש ללא אפשרות חזרה, ויש לכך השלכות גם לגבי מדינות אחרות בחבר-העמים הבריטי (אנגליה, אירלנד, אוסטרליה, קנדה....). החל מהשנה שעברה זה נכון גם לגבי עבודות ה-WWOOF (עבודה בחוות תמורת לינה ומזון ללא תשלום). עדיף להישאר עוד קצת בארץ, להרביץ עוד חודש באבטחה או במלצרות ולא להסתבך, ואת הזמן בניו-זילנד להקדיש לטיול נטו.  בין כה וכה השכר לא כזה גבוה.

איך מטיילים?

יש הרבה אפשרויות לטיול בניו-זילנד. בן-דודי נסע לשם שנה אחרי, לתקופה דומה, ושנינו עשינו טיולים שונים לגמרי: אני קניתי אוטו משומש והסתובבתי איתו, ואילו הוא עשה את כל הטיול בטרמפים עם התיק על הגב (וגיטרה). כל אחד הגיע למקומות אחרים, פגש אנשים אחרים וראה דברים אחרים, ושנינו נהנינו מאד.

אז אפשר באמת להסתמך על טרמפים, וזו דרך מצויינת להתערות באוכלוסייה המקומית, אבל יש לזה מחיר מבחינת הספק וגמישות. אפשר לנוע ממקום למקום גם בתחבורה ציבורית על שלל אפשרויותיה, אך היא לא זולה ואינה מכסה באופן מלא את כל האתרים והמקומות. אופציה מעניינת היא לקנות כרטיס ל-backpacker bus: המטייל קונה מחברה כלשהי (יש לא מעט) כרטיס המאפשר לו לנסוע באוטובוסי החברה ברחבי ניו-זילנד. החברה מפעילה בדרך-כלל אוטובוס ליום או ארבעה בשבוע, כך שהמטייל יכול לנסוע ממקום א' למקום ב', לבלות במקום ב' ככל העולה על רוחו, ולנסוע הלאה למקום ג'. המסלולים מתאימים לאופי המטיילים ומציעים הנחות שונות לפעילויות, אפשרות הזמנת מקומות-לינה וכיו"ב. אין לשכוח גם שהאוכלוסיה באוטובוסים מורכבת ממטיילים צעירים תאבי-הרפתקאות, חובבי בירה ושוצפי-הורמונים, לטוב ולרע. מחיר התענוג: בין 700-2000$NZ, בהתאם לסוג הכרטיס.   

קניית מכונית היא עסק פשוט יחסית, וכך גם מכירתה, אך נזכיר שכולם קונים בתחילת הקיץ ומוכרים בסופו, כך שמי שירצה למכור את מכוניתו בסוף מרץ מוטב לו להתפשר קצת במחיר. וכמובן, לא כולם יכולים להרשות לעצמם אוטו, מצ'וקמק ככל שיהיה. מסיבה זו הרבה מעדיפים לצאת בזוגות או שלישיות, לקנות ולנהוג במשותף. אפשר למצוא שותפים עוד מהארץ, אבל אפשר גם לנסות ולהתאגד כבר בניו-זילנד (וללמוד באותה הזדמנות משהו על אנגלים, או על שוודיות).

הנהיגה בכבישי ניו-זילנד סבירה בהחלט ברגע שמתרגלים לצד שמאל ולפיתולים, אך הניווט יכול להיות מעצבן מאד למי שלא הצטייד בספר מפות-כבישים מפורט (ללא ספק ההשקעה הכי כדאית שתעשו). נא להיזהר: המון כבישים אינם סלולים והם דרכי-עפר פשוטות. המקומיים כבר רגילים והם שועטים בבטחון, אך לישראלי הממוצע כדאי מאד להיזהר בעת הנסיעה עליהם, בפרט בסיבובים, ובפרט למי שחושב שהוא יודע לנהוג "בשטח". 

הרבה אנשים מטיילים בוואן שהוסב לרכב מטיילים (עם מזרון מאחור, מיכל מים לשתיה ומקלחות, וכן הלאה) וחוסכים בכך כסף וטרדות בכל הקשור ללינה. יש כאלה למכירה בכל עיר בה מסתובבים מטיילים.

יש אנשים שמטיילים בניו-זילנד על אופניים. זה לא קל (ניו-זילנד היא ארץ הררית, כזכור) ולא תמיד נעים (גשם, קור, רוח) אבל לחובי הרכיבה מדובר ללא ספק בחוויה נפלאה (לא מנסיון אישי, אבל יש לי חברים קשוחים). יש חנויות אופניים בכל חור, והיחס לרוכב בכבישים מצויין.  לפרטים כדאי לקרוא את מדריך הלונלי פלאנט cycling in New-Zealand . קיימים גם טיולי-אופניים מאורגנים בהיקפים שונים.

הסולידיים והמשפחתיים שבינינו יכולים לנהוג כמנהג המקומיים ולשכור Motor home (הקרוי גםcampervan ) ולהסתובב עצמאית עם הבית-על-גלגלים. המחיר: 200-250$NZ ליום (מאד תלוי בעונה!). מאות אתרי הקמפינג המצויינים המפוזרים ברחבי המדינה ישמחו לקבל את פניכם. עוד יותר בזהירות בסיבובים, רבותי!

ולבסוף, אפשר להזמין טיול מאורגן למשעי עם כל הנוחיות, מדריך והסברים מחכימים, ארוחות וחוויות.

 

אוסטרליה שימושי:  עבודה  | מזג אוויר  |  מפות  | לימודים  |  סידני  |  מלבורן |  הגירה |  שגרירות  |  ניו זילנד  

Copyright © Aust.co.il