חדשות ראשי  |  חדשות כללי  |  טכנולוגיה וכלכלה   |  פנאי וספורט  |  קהילה יהודית  |  יחסי ישראל  |  ניו זילנד



דף הבית
רקע
ויזות
הגירה
עבודה
עסקים
לימודים
מגורים
מעבר דירה
תחבורה
פנאי
תקשורת
בריאות
טיול
ערים
יהדות
חדשות
יומן מסע
ניו זילנד
תמונות
מפות


 

 


דף ראשי > חדשות > חדשות קהילה יהודית

חדשות אחרונות 

אלמונים השחיתו בית כנסת בניוקאסל שבאוסטרליה. חלונות בית הכנסת נופצו, ביצים הושלכו על הקירות ועל אחת הקירות רוססה הכתובת: "יהודים חייבים למות" ו"היטלר היה כאן, עוד שישה מיליון".עדי ראייה, המתגוררים בסמוך לבית הכנסת, סיפרו למשטרה כי שמעו קולות ניפוץ זכוכיות והם הבחינו בשני צעירים שנמלטו מהמקום. גבאי בית הכנסת, דוד גבאי, סיפר: "אנחנו מקווים להתגבר על הנזק הכבד שנגרם לבית הכנסת. קיבלנו הודעה של הבעת צער מהבישוף הקתולי של מייטלנד-ניוקאסל, מייקל מלון".

סדר פסח מיוחד בהשתתפות מוסלמים נחגג שבוע לפני התאריך המקורי כדי לקרב בין שתי הדתות. במקום היין המסורתי שתו מיץ תפוזים ואת המשפט "בשנה הבאה בישראל הבנויה" הורידו לחלוטין. יש לציין כי זו לא הפעם הראשונה בה ארגון בני ברית והרב פרד מורגן מארגנים אירועים המשותפים למוסלמים ויהודים.
 

ידיעות קודמות 

חוקר ממכון ויזנטל לחקר השואה הביע ספקות בנוגע לרצונה האמיתי של אוסטרליה לרדוף אחרי נאצים. הוא אמר את הדברים בעקבות חקירה שנערכת נגד תושב פרת' שחשוב בהריגת יהודים בהונגריה של מלחמת העולם השנייה. האיש בן 88 מכחיש את האשמות. בעבר אוסטרליה שפטה 2 אנשים לתקופות מאסר ארוכות מייד לאחר המלחמה.

מספר שיא של 188 יהודים אוסטרלים יצעד ביום השואה במצעד החיים. המספר מורכב ממנהיגי הקהילה היהודית, דור שני לניצולי שואה ותלמידי בית ספר. הם יקחו טיסת אל על לישראל וישתתפו בטקס יום הזיכרון בירושליים. לאחר מכן יטוסו לפולין ויבקרו במחנות ההשמדה באושוויץ. בין הצועדים השנה, גם ראש ממשלת ישראל, אריאל שרון.

מאפיית גליק פותחת סניף ראשון בסידני במהלך מאי השנה. הסניף יהיה ממוקם בבונדי ביץ', אזור בעל ריכוז יהודי גבוה. המאפיה הפופלרית בקרב מטיילים ישראלים עקב ריכוז מודעות הדרושים נמנעה עד כה ממהלך כזה והתרכזה בפתיחת סניפים חדשים במלבורן. חיים גליק, בנו של מייסד המאפיה הראשונה, מנדל, יהיה אחראי על פתיחת הסניף.

הפילונתרופ ואיש העסקים האוסטרלי, ג'ון גנדל, השתתף בחנוכת מוזיאון יד ושם החדש בירושלים. הוא תרם מעל למיליון דולר לפרוייקט תרגום מסמכים מימי השואה לאנגלית. הפרוייקט מעסיק ישראלים יוצאי מזרח אירופה בניסיון לאתר עוד מידע ושמות חדשים מהתקופה האפלה. לטקס הפתיחה באו 1,700 מוזמנים: ניצולים, תורמים, ו-41 משלחות רשמיות מחו"ל.

ניצולי שואה אוסטרלים צפויים לקבל 800 אלף דולר לאחר הסדר עם ממשלת ארה"ב.  התשלום הוא בסך הכל שני אחוז מסכום כולל של 25 מיליון דולר אשר רובו ילך לגופים בישראל והונגריה. ההסדר בא בעקבות הפקעת זהב יהודי בזמן מלחמת העולם השנייה על ידי הצבא האמריקאי והוא עדיין טעון אישור בית המשפט בארה"ב.

יהודים ומוסלמים שיתפו פעולה במסגרת קונצרט אשר נערך במסגרת יום ההרמוניה, חג אוסטרלי אשר נועד למזג בין התרבויות השונות ביבשת.  התוכנית היהודית "בניית גשרים" הושקה בסוף 2004 הציבה לה למטרה להוריד את החיכוך בין התרבויות ולבטל דעות קדומות הקשורות לעם המוסלמי.

לקהילה היהודית באוסטרליה תרומה נכבדת ברכישת בתים בישראל. כך על פי גורמים בענף הנדל"ן. כ-10% מכלל הדירות שנמכרות בישראל נרכשות לשם השקעה על ידי יהודים החיים במדינות שונות בעולם. יהודים מכל העולם קונים אותן, בין השאר, מטעמי ציונות או כנכס ביטחון ומקום מפלט.

משה קצב סיים את ביקורו באוסטרליה והוגדר כמוצלח על ידי הקהילה היהודית. בטקס אשר נערך בסידני מול מעל ל-2000 איש אמר קצב כי הקהילה היהודית ביבשת מהווה דוגמא לקהילה היהודית בעולם. קצב גם ביקר במלבורן והשתתף בתפילת יום השבת בבית הכנסת העתיק בעיר.

הצייר היהודי, דויד תמיר מסידני, זכה באחד מפרסי האומנות היוקרתיים ביותר באוסטרליה. בנוסף לפרס, זכה גם ב 40 אלף דולר אוסטרלי. הוא סיפר בהתרגשות כי נכנס במקרה לתחרות כאשר אשתו הבחינה במודעה קטנה בעיתון.

הכלכלן הישראלי, פנחס לאנדו, אמר בעת ביקורו באוסטרליה כי תרומת יהודי התפוצה מינורית ולא משמעותית. "תוספת של אחוז אחד במע"מ מהווה תרומה משמעותית רבה יותר". עוד הוסיף כי עדיף להתמקד בתרומה למוסדות או קהילות ספציפיות.

המיליארדר אוסטרלי ג'ון גנדל החליט להשקיע 62.5 מיליון שקל בחברת הנכסים של קיבוץ גבת. הנכס העיקרי של הקיבוץ הוא חברת פלסטרו השקיה המתמחה בייצור מערכות להשקיה בטפטוף. גנדל הוא איל נדל"ן יהודי שהונו, בסך 1.1 מיליארד דולר, מדרג אותו במקום החמישי בין עשירי אוסטרליה; הוא מתמחה ברכישה ובפיתוח של מרכזי קניות יוקרתיים, ועד כה פעילותו בישראל התמקדה בפילנתרופיה.

92% מהיהודים בעולם מתגוררים במדינות שנמנות עם שני העשירונים העליונים במדד הפיתוח העולמי, כך עולה מנתונים שהוצגו אתמול בבית הנשיא, על ידי המכון לתכנון מדיניות העם היהודי.במדינות שמצבן הכלכלי טוב מזה של ישראל חיים כ-6.8 מיליון יהודים. המדובר, בין השאר, בארה"ב - 5.3 מיליון יהודים, קנדה (371 אלף), צרפת (500 אלף), בריטניה (כ-238 אלף) ואוסטרליה (כ-100 אלף).

ארגון אוסטרלי קיצוני הנחשב אנטישמי הצליח לגייס מעל 2 מיליון דולר בערב התרמה. אחד התורמים התבטא בחריפות נגד היהודים והזכיר את היטלר בהקשר זה. מייקל דרבי, היהודי היחידי בבית הפרלמנט אמר כי הוא דואג מהקיצוניות המתפשטת בפוליטיקה.

מנהיגים יהודים באוסטרליה השפיעו על החלטת סילבן שלום לשלוח את הקונסול החדש אריה שר. הוא נחשד וזוכה בעברה על צילום קטינות בזמן היותו קונסול בריו דה ז'נרו בשנת 2000. בכירים בישראל טענו כי אריה שר היה רווק בזמן השערורייה וכיום הוא אדם נשוי ואי שליחתו היא מחדל.

בית חב"ד חדש הוקם בסרפרס פרדייז, קווינסלנד והוא משרת 4000 יהודים החיים באזור. רב הקהילה, משה שרביאנסקי, מציין שיש חשיבות רבה בנתינת עזרה לטיילים ישראלים בזמן שהותם ברחבי היבשת. בית חב"ד נהיה שם נרדף לארוחות שישי חמות בשנים האחרונות בקרב הטיילים שלאחר צבא. בתי חבד קיימים במלבורן, סידני, פרת, אדלייד ובריסביין.

ההסתדרות הציוניות באוסטרליה תנפיק מטבע חדש לביקורו הקרב של משה קצב באוסטרליה
. מטבע הארד יציג בצד אחד את דמותו של הנשיא ובצד שני משפט ברכה המברך את הנשיא. נמסר כי 12,000 מטבעות יונפקו והאוסטרלים מתייחסים לביקור כמאורע היסטורי.

בית הספר היהודי "ביאליק" במלבורן, החליט לערוך בדיקת סמים לתלמידי כיתה י"ב, עקב מחקר שגילה כי רבע מהתלמידים בבתי הספר באוסטרליה מעשנים סמים קלים.
"ביאליק" נחשב לאחד מבתי הספר המובילים והיקרים בויקטוריה. מנהל הבית ספר סרב להגיב אך לא הכחיש שיש בעייה.

על אף אירועי המכביה ה-15, יגיעו האוסטרלים בנוכחות מוגברת למכביה ביולי 2005. ההכנסה המשוערת למשק הישראלי: 40 מיליון דולר. המכביה ה-17 במספר אמורה להיות הגדולה אי פעם מבין מכביות העבר. היא תתקיים במהלך חודש יולי, ותארך שבועיים. אמורים להשתתף בה 6,000 ספורטאים יהודים מכל העולם. הפתעה מסוימת אמורה להגיעה מכיוון המשלחת האוסטרלית, שתגיע בנוכחות מוגברת, על אף אירועי המכביה ה-15 וקריסת הגשר לפני טקס הפתיחה באצטדיון רמת גן.

ירידה של 5 אחוז במספר הנרשמים לבתי ספר יהודים במלבורן. כך עולה מסקר שנערך ב 9 בתי ספר בעיר. מספר הנרשמים ירד מ 6000 תלמידים ל 5800. הירידה מוסברת במחיר שכר הלימוד הגבוה שעלה בשנים האחרונות.

300 ניצולי שואה ציינו את יום שחרור מחנה אושוויץ במוזיאון השואה באוסטרליה. המוזיאון נתמך על יד קרן של 7 מיליון דולר.

1 2

שימושי:  מזג אוויר  |  מפות   |  מדריך רחובות  |  חדשות

צור קשר  |  מי אנחנו  |  תנאי שימוש  |  פרסם אצלנו  |  הוסף כתבה 

     Copyright © Aust.co.il